Læsehund på Skanderborg Bibliotek

08.01.24
Her i det nye år bliver det atter muligt at læse med en læsehund på Skanderborg Bibliotek

Læsehunde

Se mere på www.laesehunde.dk

En læsehund er en venlig og børneglad hund, der lytter tålmodigt og interesseret til de bøger, som barnet læser. Læsehunden har fuld fokus på barnet og hverken retter eller dømmer, hvis barnet læser forkert. På den måde er læsehunden med til at skabe en positiv og anderledes læseoplevelse, der resulterer i øget læselyst og selvtillid.
Målgruppen er børn med læseudfordringer i 1.-5. klasse. Det er børn, der har knækket læsekoden, men er udfordret og mangler motivation til at træne læsningen.
I hele Danmark findes 60 læseteams, der alle består af en læsehund og en vejleder. De er fordelt rundt på mange biblioteker og skole.
Det er gratis at modtage hjælp fra en læsehund, som alle er godkendte, hvad angår lydighed og temperament. Oda og Joan arbejder på frivillig basis. Der afsættes en lille time til hvert barn, så der er både tid til læsning og hygge.
Oda er så klar til at læse med børn i Skanderborg og finder du dette tilbud interessant for dit barn, kan du henvende dig til Skanderborg Bibliotek på biblioteket@skanderborg.dk.  Derfra formidles videre til Joan Byriel, som forestår de kommende aftaler.