Vikingen fra Fregerslev – en magtfuld mand før Hørning blev til.

Omkring år 950 blev en magtfuld mand stedt til hvile på en bakketop i den sydlige del af Hørning. Hør historien om gravlæggelsen og de mange magtsymboler som fandtes i graven. Bliv desuden klogere på hvad der skete i århundrederne før Hørning blev til og hvorfor netop dette område var en magtfuld mand værdig i vikingetiden.

Merethe Schifter Bagge er Cand. Mag. i forhistorisk arkæologi og middelalder i 2006. Efter et års arbejde som arkæolog på Horsens Museum har hun siden 2007 været udgravningsleder på Museum Skanderborg. Desuden er hun projektleder på forskningsprojektet ’Vikingen fra Fregerslev’, som er et flerårigt samarbejde mellem Nationalmuseet, Aarhus Universitet, Slots- og Kulturstyrelsen, Skanderborg kommune samt Museum Skanderborg.