Broder historien om Øm Kloster

Vær med til at sætte dit præg på en broderet frise til Øm Kloster Museum

I år er det 850 år siden munkene grundlagde Øm Kloster tæt ved Ry mellem Mossø og Gudensø. De mødte mange udfordringer, hvor de flyttede tre gange og var syv år undervejs, inden de fandt det perfekte sted til deres kloster i Øm.

Vi kender deres historie fra håndskriftet Øm Klosters Krønike, hvor munkene beskriver alle de mennesker og besværligheder de mødte på deres vej. I 12 udvalgte nedslag skal historien nu foreviges i en broderet frise.

Nu har du muligheden for at sætte dit præg på historien, når Øm Kloster Museum denne fredag byder indenfor til en broderieftermiddag på Ry Bibliotek. Den broderede frise er nemlig ikke færdig, men er et samarbejdsprodukt, som til sidst vil blive offentliggjort på museet. Så hvis du har lyst til at brodere, så er alt du skal medbringe blot dig selv. Museet står for at have tråd, stof, nåle og sy-forlæg klar.
Broderiseancen slutter af med en fredagscafé, hvor museumsinspektør Lene Mollerup fortæller om den spændende historie om munkenes rejse. Man er naturligvis velkommen til at brodere imens. Biblioteket er vært med kaffe og lidt sødt dertil.