(Hele dagen)

Hanna Hartlev udstiller malerier i Foredragssalen

Udstillingen kan ses i bibliotekets betjente åbningstid.

Hanna fortæller:

Jeg har arbejdet kontinuerligt med acrylmaling på lærred siden 2000. En del af årene har jeg deltaget i en malergruppe, hvor vi har sparret med hinanden. Tidligere var jeg i den heldige situation at have et stort atelier, hvor al malergrejet, altid stod klar til brug. Det virkede inspirerende og opfordrende, undertiden også udfordrende.

Efter jeg for to år siden flyttede til Ry, har jeg været med i malergruppen Colourit’en. Vi har malerlokaler i det tidligere plejecenter Ryvangen, så det er nu blevet mit nye værksted. Herligt at komme til et sted, hvor mange forskellige grupper har mulighed for at mødes om en fælles interesse.

Mit kunstneriske virke spænder fra mere eller mindre abstrakt kunst over til naivistisk glad kunst.

Jeg henter meget af min inspiration, når jeg går lange ture i skovene og langs søerne, i klitplantagen og ikke mindst langs Vesterhavet. Træernes placering i forhold til hinanden, klitternes bløde og kraftfulde rundinger, søerne, havets bølger og ikke mindst linjerne i strandstenene har inspireret mig til en del af mine frembringelser.

Ofte bygger jeg mine mere abstrakte billeder op, ved at arbejde med de bløde organiske former og linjer. Når der så tegner sig et billede af et landskab – en hule – en klippe eller lign, så arbejder jeg nogle horisontale og vertikale linjer ind over. Derefter lader jeg ofte en genkendelig figur i form af en fugl og sjældnere et menneske indgå i billedet.

Jeg lader mig også inspirere af mine akvarelbilleder malet i naturen, og overfører disse motiver til lærredet.

Udstillingen er arrangeret af Ry Kunstforening.