(Hele dagen)

Eva Rytter: Strik, hækling og akvareller

Eva Rytter udstiller strikket og hæklet tekstil i montrer

I bibliotekets montrer kan man se eksempler på Eva Rytters akvareller samt strikkede og hæklede tøj.

Eva Rytter fortæller her lidt om sit liv med garnet:

Da jeg var ca. 7 år gammel lærte min søde tante mig at hækle, og min mormor lærte mig at strikke.

Dette er kommet mig til gode siden. Min tante som næsten altid sad og hæklede hver eftermiddag efter eftermiddagskaffen, hæklede flakoner, dækkeservietter, mundservietter mv. til hele familien.

Selv kunne jeg kun hækle snore, - kilometer lange luftmasker, og hun drillede mig med om jeg da ikke snart skulle lave noget rigtigt. På et tidspunkt fik hun mig overtalt, og det var godt nok svært, men: Jeg fik lært at hækle!

I skolen skulle vi også både hækle og lave noget bestemt, strikke noget bestemt, og lære det mest elementære syting.

Dette har jeg gavn af den dag i dag, og det er rart, selv at kunne sy en knap i, lægge et par bukser op og reparere småting.

Jeg har også selv prøvet på om et eller andet håndarbejde kunne lade sig gøre og nogle gange eksperimentet om det rent faktisk kunne realiseres.

Udstillingen løber fra den 3. januar til den 28. februar i montren i biblioteket.