Vores kollega Birgit på Galten Bibliotek anbefaler ”Tænkepauser”

Vi anbefaler: ”Tænkepauser” – mens vi venter på hverdagen

Vores kollega Birgit på Galten Bibliotek har tydeligvis en hel særlig forkærlighed til ”Tænkepauser”: Små overskuelig bøger, der formidler forskning på lettilgængelig måde.

Om disse bøger fortæller Birgit: ”Bøgerne er velskrevne, sjove og tankevækkende. Man fornemmer, at forfatterne har nydt at sammenfattederes forskning i et bundet format. Det forunderlige ved bøgerne er, at man (i hvert fald jeg) opdager hvor mangfoldig verden er, og at emner man ikke anede, man interesserede sig for, bliver spændende og vedkommende. Det er det, god formidling kan.

Den seneste Tænkepause, jeg har læst, er ”Smag”. Her forklares, hvorfor man ikke kan tale om smagssansen. Vi lærer, at smagen styres af mange forskellige komponenter. Tungen naturligvis, men også lyde, dufte, opdragelse, sociale forhold, kultur m.m.

En god bivirkning ved læsningen var, at jeg kastede mig over gryder og potter og legede ’tøm køleskabet’. Så mens vi venter på hverdagen, vil jeg anbefale en Tænkepause og lidt køkkeneksperimenter.”

Facts om Tænkepauser:

Tænkepauser er udgivet af Aarhus Universitetsforlag. Hver bog er på 60 sider, og der udkommer 10 om året.

Bøgerne findes på Skanderborg Bibliotek og på eReolen.

Der er desuden udkommet en podcastserie, hvor radioværten Lisbeth Brocelius Meléndez besøger forfatteren bag den pågældende Tænkepause til en snak om det enkelte tema. Denne kan bruges som supplement til bogserien, men du kan også sagtens lytte til dem helt uden at have kendskab til serien.

Tryk her for at høre podcastserien på eReolen