Vi anbefaler: Fransk, italiensk og irsk krimi af den bedste slags

Mit navn er Bente Skovsgaard, og jeg er bibliotekar på Hørning Bibliotek.

Jeg kan bl.a. rigtig godt lide at læse bøger, der udover at fortælle en god historie, også ender med at lære mig et eller andet mere eller mindre uventet om et land, en historisk periode eller et emne, som jeg ikke i forvejen vidste, der ville kunne interessere mig. Dette har jeg mest fundet i krimier, og jeg vil her kort fortælle om 3 af disse.

I franske Fred Vargas`:” Budbringeren” (2004) troede jeg i starten, at historien foregik i middelalderen. Scenen sættes nemlig med daglige opråb på torvet, pestlignende dødsfald og mystiske meddelelser afleveret anonymt. Alt sammen blandet med en fantastisk pariseratmosfære omkring caféerne, livet ved kajerne og beskrivelser af forskellige lokalsamfund. Men det viste sig, at fortællingen faktisk foregår omkring år 2000. Hovedpersonen i bogen er kriminalinspektør Adamsberg, som viser sig at være et meget interessant bekendtskab, der opklarer mordene på meget utraditionel vis.
Bogen er en del af en serie, som stærkt kan anbefales, hvis man er til ualmindelige historier.

I italienske Gianrico Carofiglio: “Skinnet bedrager” (2012) følger man forsvarsadvokaten Guerrieri, der påtager sig opgaver langt fra det almindelige advokatarbejde. I denne roman handler det om, at han skal prøve at finde en forsvunden kvinde, som det ikke er lykkedes politiet at finde. Man hører herigennem meget om det italienske retssystem og kan her få af- eller bekræftet sine fordomme om samme. Guerrieri er en rigtig spændende person, som elsker litterære samtaler og er interesseret i musik og film - som man derfor hører en del om. Hvis du er nysgerrig på italienske forhold, er dette en meget anbefalelsesværdig bog – og samtidig del af en serie.

I irske Benjamin Blacks: “Christine Falls” (2006) foregår i 1950ernes katolske Irland, hvor patologen Quirkes undersøgelser af en kvindes død, leder ham frem til svindel med dødsattester og forsvundne spædbørn. På en meget spændende måde fortælles om, hvad den katolske kirke i virkeligheden gør, når den officielt hjælper faldne mødre og deres børn og om kirkens samarbejde med katolikker i USA. Quirke selv er både drikfældig og stærk modstander af den katolske kirke, og han ender med at blive slået halvt ihjel under opklaringsarbejdet. ”Christine Falls” er en på alle måder grum, men også interessant historie. Denne bog er også en del af en serie.

God læselyst.

Mange hilsner fra Bente