Lokalitet
Biblioteket

Testet ordblind – hvad er det, og hvordan kan jeg hjælpe?

Biblioteker, Kommune og Kulturhus retter et fælles fokus på ordblindhed blandt børn og unge

Uge 40 er international ordblindeuge. I den anledning er Skanderborg Bibliotekerne gået sammen med Skanderborg Kommunes Ordblinde konsulent Inge Burchardt samt Kulturhuset Skanderborg og har i den forbindelse nogle spændende tilbud målrettet børn, unge og deres voksne.

Kom i biografen og prøv SubReader

I ordblindeugen er der samtidig fokus på at man sagtens kan gå i biografen som ordblind – også til udenlandske film. Alle kommunens biografer har installeret programmet ”SubReader” der læser underteksterne op på ens mobiltelefon. Og der vil være et ekstra godt tilbud til alle ordblinde, der deltager i ovennævnte arrangementer på bibliotekerne.

Er dit barn ordblind, og har I brug for at blive mere fortrolige med, hvad det er?

Torsdag den 7. oktober lægger ordblindekonsulent Inge Burchardt vejen forbi Ry Bibliotek (kl. 16.30-18.00) og Hørning Bibliotek (kl. 19.00-20.30) og giver her et indblik i, hvad ordblindhed er, og hvad der kan følge med ved at være i disse vanskeligheder. Med sig har hun elever fra ordblindeefterskolen Kragelund Efterskole: De sande eksperter. Eleverne vil dele en række gode fif til nyttige læse- og skriveprogrammer.

Deltagelse er gratis men kræver booking af gratis billet.

Arrangementerne er målrettet børn, unge og deres voksne, som har interesse i at blive klogere på ordblindhed, selv er ordblind og/eller gerne vil inspireres til hjælpemidler samt tips og tricks til dagligdagen er naturligvis velkomne.