Slægtsforskning

50 kr.

Kom godt i gang med slægtsforskning

Kunne du godt tænke dig at komme i gang med slægtsforskning? Så er her muligheden for at komme godt fra start.

Tre onsdage i løbet af sommeren kan du på Hørning bibliotek få hjælp til at komme i gang med slægtsforskning og udforske dit stamtræ sammen med andre nye og erfarne slægtsforskere

I samarbejde med lokalarkiverne og det kgl. Bibliotek vil kurserne tage deltagerne igennem de første skridt til at udforske deres slægts historie.

Få hjælp til at søge i de online arkivalier, gennemgå kirkebøger og find oplysninger om din families historie i de forskellige digitale samlinger.

31. August og 14. September er der introduktion til slægtsforskning med arkivleder Kjeld Nielsen fra lokalarkivet i Hørning med instruktion og hjælp til hvordan man kommer i gang med slægtsforskning på nettet. Kurset har fokus på rigsarkivets online samlinger, så medbring en computer og få kyndig hjælp til at finde rundt i den demografiske database, samlingen af kirkebøger, folkeoptællinger og meget mere.

28. September vil Vibeke Nielsen fra det kongelige bibliotek komme og fortælle om deres mediesamling og hvordan deres samlinger kan være med til at berige slægtsforskningens fortællinger med bl.a. billeder fra deres store fotosamling og stof fra de danske lokalmedier. Efterfølgende vil der være god tid til at dykke ned i det kgl. Biblioteks samlinger og hjælp til at komme videre med din egen slægtsforskning.

Kurserne er arrangeret som en del af projektet ”Kulturarv for alle” i samarbejde med det kgl. Bibliotek.