Mød kunster Birthe Høilund på Ry Bibliotek

Birthe Høilund fortæller om nogle af sine værker og hvilke teknikker hun benyttede, da hun malede dem.

Birthe Høilund har studeret på Danmarks Designskole og havde i årene derefter arbejde i beklædningsindustrien som designer og reklametegner. En del år var hun desuden ansat på TEKO/VIA i Herning og underviste i frihåndstegning, croquis, farvelærer, komposition og meget andet. I 1988 vovede hun sig ud i sin første Separatudstilling i Gedsted i Vesthimmerland. Siden er det blevet til mange udstillinger.

Birthe udtaler: Det er udfordrende at kommunikere med lærredet. Uden ord, men med tanke på stemning, form og farve. Hun stiller krav til æstetik og komposition.

Hun får ofte mange idéer fra sine omgivelser samt fra gamle studier, der har været gemt hen. Det griber og udfordrer hende og meget af det bliver brugt til eksperimenter på billedfladen.

Både det realistiske og abstrakte indgår på skift både som separate såvel som i blandingsformer.

Birthe udstiller desuden i Ry Biblioteks foredragssal indtil den 29. juni. Udstillingen kan ses i bibliotekets betjente åbningstid.

Ry Kunstforening står bag arrangementet.